Sunday 21 August 2016

LATIHAN TATABAHASA (AKTIF & PASIF)

Tukarkan ayat-ayat di bawah kepada ayat pasif

1. Bapa saudara saya sedang menebang sebatang pokok kelapa di sebelah rumah barunya.
-   Pokok kelapa di sebelah rumah baru bapa saudara saya ditebang olehnya.

2. Guru disiplin yang garang itu sedang memarahi pelajar lelaki yang tidak memakai lencana sekolahnya.
-  Pelajar lelaki yang tidak memakai lencana sekolahnya dimarahi oleh guru disiplin yang garang itu.

3. Doktor yang berkaca mata tebal itu sedang menjalankan pembedahan ke atas pesakit tersebut.
-  Pembedahan ke atas pesakit tersebut dijalankan oleh doktor yang berkaca mata tebal itu.

4. Saya telah melukis gambar pemandangan di tepi pantai itu.
-  Gambar pemandangan di tepi pantai itu telah dilukis oleh saya.

5. Awak belum menjelaskan yuran keahlian persatuan Sains dan Matematik.
-  Yuran keahlian persatuan Sains dan Matematik belum dijelaskan oleh awak.

Tukarkan ayat-ayat di bawah kepada ayat aktif

1. Bola itu ditendang dengan kuat oleh pemain Brazil tersebut.
-   Pemain Brazil tersebut menenang bola itu dengan kuat.

2. Perasaan gadis itu dipermainkan oleh pemuda bermata keranjang yang tinggal di bandar.
-   Pemuda bermata keranjang yang tinggal di bandar memainkan perasaan gadis itu.

3. Ujian untuk memasuki kelas memandu kereta itu telah saya duduki pada awal bulan lalu.
-   Saya telah menduduki ujian untuk emmasuki kelas memandu kereta pada awal bulan lalu.

4. Maklumat tentang pelaburan saham tersebut sedang diperjelaskan oleh pegawai dari Amanah Saham Nasional.
-   Pegawai dari Amanah Saham Nasional sedang memperjelaskan maklumat tentang pelaburan saham tersebut.

5. Getah yang telah diproses itu telah dimasukkan ke dalam bekas plastik oleh para pekerja di bahagian pemprosesan.
-   Para pekerja di bahagian pemprosesan telah memasukkan getah yang telah diproses itu ke dalam bekas plastik.

No comments: