Thursday 17 March 2016

How to Apply for ACCA course by Naim Ramli

How to Apply for ACCA course

ACCA_Primary Logo_CMYK_Pos
Hi guys
welcome to my blog
Semalam saya tulis sedikit mengenai pengalaman saya dan informasi mengenai ACCA, dan ada beberapa orang yang message saya bertanya beberapa soalan.
Memandangkan sekarang ini adik adik yang baru habis SPM tengah kelam kabut tak tahu nak mohon kursus apa, dan bagaimana. Saya dah pun carikan sedikit maklumat untuk anda semua.

ACCA


Sebelum saya cerita macam mana nak mohon ACCA, saya rasa elok saya ceritakan dulu kursus ACCA ni macam mana.
ACCA berbeza dengan kursus diploma dan bachelor degree terutamanya dalam konteks diploma dan degree ini kualiti dan nilainya bergantung pada Universiti mana anda belajar.
Sekiranya anda buat degree di Unisel, dengan anda buat degree di London School of economics pastinya nilai degree anda berbeza. Bukan saya merendahkan universiti tempatan, cuma nak menjelaskan perbezaan.
Syllabus di setiap universiti berbeza, dari segi kualiti pengajian, pengiktirafan, kualati tenaga pengajar, semua ini memberi impak kepada nilai ijazah yang akan diterim nanti.
ACCA pula sangat berbeza, syllabus peperiksaan, kertas soalan, tempat peperiksaan semuanya diuruskan oleh ACCA.
Universiti yang menawarkan kursus CAT/ACCA ini digelar tuition provider, mereka hanya mengajar mata pelajaran yang ada dalam syllabus ACCA mengikut guideline yang diberikan oleh ACCA.
Tetapi peperiksaan akan dibuat di exam centre, semua pelajar yang akan mengambiil exam akan ambil di satu tempat (biasanya ikut negeri) tak kira di mana anda belajar.
Exam pada Mac 2016 dan Disember 2015 yang lepas dibuat di INTEC seksyen 17. Sebelum itu ada yang dibuat di Taylors college subang, KDU glenmarie, dan lain lain. Setiap semester berbeza.
There is one bad impact of this i’m afraid, which is pihak universiti tak boleh bar anda dari masuk dewan exam walaupunnnnn anda tak hadir ke kelas.
Semua rekod anda disimpan dalam akaun myacca anda, rekod peperiksaan, pendaftaran semuanya degan ACCA, kalau kata anda tukar universiti pun, anda boleh sambung ACCA anda macam biasa. Kene buang uni ke, kene tendang ke, kene gantung, cekik, tembak parang, anda masih boleh sambung ACCA anda seperti biasa, yang penting anda belajarrr.
In short, professional paper macam ACCA, ke CIMA, ICAEW semuanya diuruskan oleh badan badan professional itu sendiri, Universiti yang terlibat hanyalah sebagai tuition provider.

UiTM


Memandangkan saya pelajar UiTM, saya akan kongsikan macam mana nak belajar ACCA di UiTM.
before last year, kursus ACCA dibuat di tingkat 14, menara SAAS UiTM Shah Alam.
Tapi sekarang kursus professional telah ditukar ke kampus INTEC Seksyen 17, Shah Alam.
Since INTEC is a privatised campus, generally kos untuk belajar di INTEC lebih tinggi dari di kampus Shah Alam.
So, saya dah hubungi pihak INTEC dan dapatkan sedikit maklumat bagaimana anda mahu mohon untuk jadi pelajar CAT/ACCA di  INTEC.
  1.  Bila anda boleh mohon
permohonan secara online akan dibuka dari 22 februari hingga 24 march 2016.
Sekiranya anda layak, anda akan menerima e-mail untuk ditemuduga/interview.
2. Macam mana nak mohon
anda boleh layari http://www.intec.edu.my dan klik “Apply Now”.
Yuran pemprosesan sebanyak RM30 akan dikenakan ( rujuk website untuk prosedur pembayaran)
3. Ada scholarship tak?
Ada, program professional di INTEC ada kerjasama dengan peneraju. Jadi anda boleh layari http://www.yayasanpeneraju.com.my untuk mohon.
4. Apakah syarat syarat kelayakan untuk mohon kursus  ini
CAT
untuk dapat tajaan peneraju: sekurang kurangnya 5A termasuk English dan Matematik
untuk self funded: sekurang kurangnya 4A termasuk english dan Matematik
ACCA
  • diploma perakaunan dengan CGPA sekurang kurangnya 3.0 atau
  • Bachelor of Accountancy (Hons) CGPA sekurang kurangnya 2.75 atau
  • sijil Matrikulasi atau ‘A’ level atau
  • apa apa subjek lain yang diterima oleh ACCA

5. berapa  Kos untuk pengajian ACCA di INTEC
CAT                                     : RM 19,333
ACCA (CAT Route)         : RM 43 712
ACCA (DIA Route)          : RM 40,281
ACCA (BACC Route)      : RM 28,063
6. Di manakah kelas anda akan dibuat
Di kampus INTEC, Seksyen 17, Shah Alam
7. Ada hostel tak?
INTEC ada menyedikan hostel di Seksyen 18, dan ada bas disediakan untuk pengangkutan dari kampus ke hostel (syarat untuk mohon hostel saya tak pasti)

Tarikh penting untuk rujukan anda
Screenshot (6)

intec
INTEC college terletak di Seksyen 17, Shah Alam ni suasananya sangat mendamaikan. Penuh dengan pokok, sangat mendamaikan jiwa

Info Lain

melalui perbualan saya dengan encik Norshahril dari INTEC
Yayasan peneraju akan taja sebanyak 200 orang pelajar CAT pada kemasukan akan datang. Jadi peluang anda untuk dapat tajaan begantung pada jumlah pelajar yang masuk dan result anda.
Bermaksud secara amnya, 200 pelajar dengan keputusan terbaik yang akan mendapat tajaan.
Bagi yang tak berjaya mendapat tajaan, anda boleh memohon tajaan lain seperti yayasan negeri, MARA dan lain lain.
Tetapi permohonan ini perlu dibuat sendiri oleh pelajar sepenuhnya.
Untuk kemasukan kali ini,   interview untuk tajaan Yayasan Peneraju akan diadakan pada 4-8 April nanti.


Tuition provider yang lain

ACCA mengklasifikasikan tuition provider mereka dengan kelas Gold dan Platinum
Gold dikira baik, dan Platinum sangat baik.
Ini senarai tuition provider ACCA yang lain
ACCA Platinum status
KDU University College
Kolej Sunway Kuching
Sunway College – Johor Bahru
Sunway TES
Tunku Abdul Rahman University College
Universiti Teknologi MARA (UiTM)
ACCA Gold status
Disted College
Elite International College
FTMS International College – Kuala Lumpur
FTMS International College – Kuching
HELP College of Art and Technology
INTI International College Subang
Kasturi College International – Kuala Lumpur and Petaling Jaya centres
Methodist Pilley Institute
PTPL Penang
Sentral Technology College – Penang
Sinar College
Stamford College – Petaling Jaya
Sunway College – Ipoh
Taylor’s College
UCSI Professional Academy

Secara amnya, lagi grand college tersebut, lagi mahal kos untuk belajar di situ.
Sekiranya anda sukakan tempat yang lebih berprestij anda boleh la mohon untuk belajar di Kolej seperti Sunway atau KDU.

My recommendation

Pada pendapat saya, tempat anda belajar bukanlah perkara utama, yang paling penting adalah usaha anda.
Bahan untuk ulang kaji, nota dari examiner, past year question semuanya sangat mudah untuk anda dapatkan.
If you work hard and SMART, i assure you kat mana pun anda buat, anda  boleh lulus.
Oh ya, saya lupa. The best thing about ACCA is that ACCA takde gred, takde pointer, takde assignment.
100% markah dari final exam, dan anda cuma perlu dapat 50 untuk lulus, tiada beza sekiranya anda lulus dengan markah 50 dengan rakan anda yang lulus markah 80. Sama je, ACCA cuma akan cakap anda lulus.
Jadi berbalik pada kat mana anda belajar, buatlah sedikit research, tengok kat mana yang anda rasa selesa untuk belajar.
Tengok kemudahan, track record universiti, tuition provider status (GOLD or Platinum) dan juga kos untuk anda belajar (sama ada scholarship disediakan atau tidak)
Personally as a UiTM student,  lecturer UiTM ini sangatlah mesra, istilah saya dasar buka pintu. Nak jumpa bila bila masa boleh, sangat mesra pelajar. Jadi in terms of keselesaan dengan tenaga pengajar sangat baik, sebab bila ada hubungan yang baik dan selesa dengan lecturer,  agak mudah untuk belajar.
Not to mention yang anda berpeluang untuk buat a lot of consultation dengan lecturer.
Kalau anda nak masuk ke INTEC, pada saya satu pilihan yang baik.
note that saya tak pernah belajar di kolej atau tuition provider yang lain jadi saya tak boleh comment mengenai suasana dan reputasi mereka.
Jadi saya cuma boleh bagi sedikit guideline dan pendapat saya mengenai UiTM.

Akhir kata

Saya akan buat satu lagi posting untuk ceritakan dengan lebih detail apa itu accounting, sebab waktu saya pilih CAT dulu saya ingat saya tahu accounting tu apa, tapi ternyata saya salah.
So saya akan cerita tentang beberapa mitos dan salah faham mengenai perakaunan untuk bantu anda buat pilihan sama ada accounting ini kursus yang sesuai untuk anda.

hope this help
-NR-
https://www.facebook.com/mohamad.naim.737?fref=ts

5 comments:

Unknown said...

Salam. Sy nak tny,sy semester akhir bachelor's accounting, sy nak mohon ACCA fรถr intake September 2016, so bila tarikh permohonan? Yang kat tarikh penting awak post tu ke ? 1-15 june 2016 ? Tq ๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š

Intan Najihah said...

Salam. Saya under fakulti sains komputer tahun kedua diploma and plan nk amik account. So should i apply for degree in accounting or can i jst terus apply for acca in uitm?

Intan Najihah said...

Im just asking sbb i really wanna do accounting

ika_comel said...

Salam. Yuran pengajian tu utk keseluruhan tempoh pengajian atau satu satu semester?

Unknown said...

Assalamualaikum dik...
Perbezaan ACCA & CAT?..