Monday 12 May 2014

JURNAL HARIAN 26/4/2014 HINGGA 11/5/2014

26/4/2014 - SABTU

Hari yang mengembirakan ku.  Hujung minggu ni adalah minggu balik rumah.  Daddy mengejutkan sembahyang subuh.  Malasnya nak tinggalkan tilam yang empuk ni, aptah lagi tidur di bilik sendiri yang ada air-con.  I miss my room. 

Kami keluar bersarapan di Bukit Indah, Ampang.  Nak promote sikit tempat ni. Semua jenis makanan dijual di sini dan dalam bentuk street market and stall.  Aman dan sentosa.  Lebih aman dan sentosa lagi apabila kita memandang tanah Perkuburan Islam Ampang yang hanya 50 meter daripada kawasan tersebut. Makanan kegemaranku kat sini Omelet dengan cendawan (Omelet with mushroom) dan bakso daging dan banyak lagi....

Sebelah petang aku dan keluarga pergi ke Pesta Buku Antarabangsa di PWTC, Kuala Lumpur.  Aku membeli buku Falsafah, Kalkulus dan Asas Kajian Penyelidikan.


27/4/2014 - AHAD

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatu dan selamat pagi. Pada hari ni, aku bangun awal pada pukul 6:15 pagi untuk solat subuh. Saya ke surau untuk sembahyang dan kemudiannya makan sarapan pagi.

Aku dan keluarga bertolak ke Shah Alam, untuk Pertandingan Spell it Right - Challenge.  Dalam pemilihan di peringkat Permata Pintar, aku telah berjaya terpilih mewakili ketegori sekolah Rendah bersama dengan Ong Jeng Kai (OJK).  Pertanding tersebut diadakan di Politeknik Shah Alam.   Senarai perkataan ynag perlu dieja agak sukar dan aku hanya berjaya mengeja 20 perkataan dengan betul dari 30 perkataan yang disoal.



Dalam perjalanan pulan balik ke Ampang, kami singgah  ke Empire Gallery  di Subang Jaya untuk mencari buku tentang falsafah di MPH Book Store. Setelah mendapatkan buku, kami bersantai dan melepak di San Fransisco Coffee untuk makan tengahari.  Selepas makan tengahari kami sekeluarga pergi menonton wayang  Captain America.  Tengok wayang adalah aktiviti keluarga kami di masa lapang.  Mummy suka sangat tengok wayang tetapi semenjak aku duduk di Permata Pintar - aktiviti ni dah mula berkurangan.


Pada sebelah malam, study untuk exam. Aku menumpukan subjek Biologi dan Penulisan Kretif kerana hanya 2 subjek ni lah aku hanya dapat B dan menyebabkan CGPA tak mencapai 3.50.  Blog Cikgu Mior, memang banyak membantu.


28/4/2014 - ISNIN

Aku bergerak dari rumah di Ampang ke UKM pada jam 6.20 pagi.  Perjalanan lancar dan tiada kesesakan sama sekali.  Sampai Permata Pintar jam 7.00 pagi.  Selepas memunggah barang ke bilik terus bersarapan dan bergegas ke perhimpunan.  Aku sampai awal ke Dewan Sebaguna.

Sesuatu yang menarik hari ni, Cikgu Mior memberi tugasan mencipta sajak berkaitan dengan Zionis. Seronok sangat dan sebuah sajak siap dalam masa 15 minit dengan 2 kali edit. Sesiapa yang baca jurnal ni boleh la tengok-tengok sajak tu.  aku dah post kat blog ni.


29/4/2014 & 30/4/2014  - SELASA & RABU

Tiada catatan yang menarik nak ditulis pada 2 hari ni.  Hari berlalu seperti biasa pergi kelas, makan, buat assingmen dan main games.  Tu je yang dicatat dibuku ringkasan ni.   Malam tadi Hafiz dan Nabil lepak kat bilik aku lepas prep main Minecraft online. Kedua-duanya tertidur kat bilik.  Terpaksa berhimpit sikit. Kawan kan...



1/5/2014 - HARI PEKERJA, KHAMIS - CUTI

SELAMAT MENYAMBUT HARI PEKERJA KEPADA SEMUA YANG BERKERJA.

Hari yang menarik yang mana bila tengok balik buku catatan penuh dengan cerita yang boleh dipindahkan ke tugasan jurnal ni.

College Explorace

Aku disenaraikan ke dalam kumpulan 5.  Ahli-ahlinya terdiri Abang Murtaza Aznam (Ketua), Abang Izani (roommate), Gelvin (jiran bilik sebelah) 2 Abang Fitri, Grace, Farihah dan Farhani.  Explorace bermula pukul 8 pagi sebaik sahaja selepasa sarapan.    Kami semuanya amat sporting terutama ketua kami Abang Murtadza yang sentiasa cool dan tak stress and lets enjoy the race and to complete tasks with calm and cool.  


Macam-macam aktiviti kena buat, kami kena decrypt sesuatu mesej dan klu untuk cari checkpoint. Terdapat 12 Checkpoints semuanya..  setiap ahli bergilir-gilir membuat task bagi setiap checkpoint mengikut kesanggupan dan keupayaan masing bagi menyelesaikan sesuatu task.  Aku kena task makan sos tomato dicampurkan dengan mayonis dan kena meneka bahan yang terdapat dalam mangkok tersebut. Fuyoh..berjaya dengan cermerlang.  Kumpulan 3 mendapat tempat ke 3.  Dapat hamper lagi.  Explorace tamat jam 1 tengahari.  Penat siyut.......tetapi berbaloi dengan kepuasan bertanding.


Daddy & Mummy serta adik datang melawat bersama Mak Ngah, Kak Fedah dan Kak Azie.  Hari ni mereka membawa KFC - 3 ketul ayam goreng. Oleh kerana exam lagi 2 minggu, apa lagi kena buat ulangkaji la.  Daddy seorang yang perfectionist dalam hal study. Petang ni aku buat ulangkaji Biologi dan Kimia.  Kimia ok je. subjek favourite

Pada jam 5 petang keluarga Hakim datang dari Tangkak, Muar bawa pelbagai jenis makanan dalan jumlah yang banyak bagi meyambut Birthday Hakim.  Happy Birthday Hakim.  Jangan makan banyak nanti lagi kembang. Hampir separuh budak foundation di jemputnya termasuklah Abang Bakhtiar, Aru, Amir dan Abang Waqifi.  Sesiapa sahaja yang lalu kat wakaf belakang blok Asasi dijemputnya.  Hakim's parents - your are cool yooo.


Hari ni juga Birthday cikgu Miss Su - guru Maths.  Happy 27th Birthday Miss Su.  You are awesome. 


2/5/2014 - JUMAAT - PENGHULU KEPADA HARI

Hari yang bermula dengan otot-otot yang sakit, kesan explorace semalam.  Dr Sakinah belanja icecream hari ni.  yo! yo! Magnum Mini dan Cornetto Mini.  Terima kasih Dr Sakinah. Philosophy antara subjek kegemaran gak.  Daddy belikan 2 buku philosophy yang mana aku membacanya setiap hari bila ada masa terluang. Tokoh-tokoh philosophy yanag hebat seperte Socretes, Plato, Phytogras, Ibnu Sina, Imam Al-Ghazali, Karl Marx serta Budsha antara falsafah yang etlah aku baca.

Daddy datang solat Jumaat bersama-sama di Mesjid UKM.  Hari ni ramai yang terlepas bas ke Mesjid, apalagi seperti biasa MPV Daddy dah macam ikan sardin...daddy kata sedekah pengangkutan dapat pahala dengan mudah.  Islan itu mudah.  Selepas Jumaat, Daddy bawa keluar ke Seksyen 1- gunting rambut.  Pertama kali guntung rambut di Bangi.  Biasanya guntung rambut kat Hair Saloon dengan hairdresser tetapi hari ni rambutku digunting oleh barber Uncle Melayu berkupiah.  Lantak la, janji rambut ni pendik. Selepas gunting baru aku perasaan banyak luka-luka kesan pisau cukur.   Aku rasa kerana terlalu mengantuk aku tertidur semasa uncle tu sedang mencukur ..tu yang terluka.  Sorry Uncle, aku tak akan datang lagi ke kedai ni. Sakit siut bila mandi..pedih....

Sebelah petang 3.30 Ustazah Syakinah buat kelas Pengajian Agama Islam..la ingatkan nak tidur sekejap...Itulah catatan hari ni dengan luka-luka ynag menyakitkan.


3/5/2014 - SABTU

Tiada aktiviti ko-korikulum pada hari ni.  Semua aktiviti ditangguhkan sehingga bulan Julai. Yes..boleh la tidur lepas subuh..hingga jam 10pagi baru bangun.  Taiad yang menarik untuk dicatatkan di jurnal ni.


4/5/2014 - AHAD

Sebelah petang, keluarga seperti biasa datang dari Ampang dan hari ni Atuk Mama ikut sekali.  Rindu dengan nenek kesayanganku. Nenekku bernama NOORAINI MOHD DESA, dia seorang superwoman, amat berdesiplin dan membesarkan aku dengan adik semenjak hari pertama kami lahir kedunia. Amat menitik beratkan tentang kebersihaan dan kekemaasan.  Setiasa berpakaian cantik.  Masakan beliau sedap-sedap belaka.  Atuk Mama juga sorang tukang jahit yang hebat yang mana boleh mejahit semua jenis pakaian tradisional Melayu, pelbagai jenis langsir dari klasik hingga ke moden.  Serang pereka dan penjahit tudung dan hijab yang hebat di bawah jenama NOORAINI.


5/5/2014 - ISNIN

Perhimpunan hari ini seperti biasa giliran budak abil bahasa Jepunmembuat ucapan awam, yang lain adalah seperti atucara biasa dalam setiap perhimpunan.  Hujung minggu ni boleh balik rumah kerana kolej akan diputuskan bekalan letrik untuk kerja-kerja naik taraf. Meraka yang tidak balik akan di tempatkan di Kolej Zaaba.

Hari ada test subjek Biologi jam 8.30 malam.  Terpaka meredah hujan lebat untuk melintas ke blok pembelajaran.  Nampak ok je.  harap-harap dapat lebih dari 15 markah dari markah penuh 20 markah.


6/5/2014 - SELASA

HARI MALANG - KOMPUTER RIBA ROSAK.   Tiada catatan panjang kerana tak boleh guna komputer.  Daddy hanya boleh datang pada hari Rabu untuk dihantar semuala ke Acer Centre.


7/5/2014 - RABU

Tiada yang menarik.  Perjalanan hidup macam biasa seorang pelajar yang menetap di asrama sepenuh masa di Pusat Permata Pintar.  Nasib baik la ada Iphone boleh gak tengok Facebook dan main games. Daddy datang sekejap waktu tenghari ambil komputer.  Hari ni senior aku iaitu roomate kantoi dengan Daddy kerana dia pergi ke kelas pakau baju aku yang dipimjam tanpa pengetahuan aku.   Ha..ha..ha.. Selalu gak roomate aku ni pakai baju aku terutama pada hari Jumaat.  Aku ada 2 pasang Baju Melayu berwarna putih.

Pada sebelah malam aku buat ulangkaji subjek Sejarah, kerana esok ada test Sejarah.


8/5/2014 - KHAMIS

Ujian subjek Sejarah.  Aku dapat markah penuh..yahoooooooo.   Tiada yang menarik hendak ditulis di jurnal pada hari ni.  Exam makin hampir, hari ke hari dihabiskan dengan buat ulangkaji.  Aku bertekad nak dapat pointer lebih dari 3.50 ke atas. Boleh la mencabar diri untuk sama level dengan Ong Jeng Kai.  ha..ha.. Inshaallah.


9/5/2014 - JUMAAT

Hari ni agak istimewa kerana Daddy datang menjemputku untuk solat Jumaat bersama dengan Atuk Abah. Atuk Abah seorang yang penyayang dan warak.  Setiap kali balik ke asrama, dia selalu beri duit saku yang banyak sampai terlebih.  Atuk Abah jarang datang ke kolej kerana dia tak suka renyah katanya. Tetapi jika dia tahu aku akan balik, mesti dia akan datang ke rumah dengan Nasi kerabu dan kuih muih.  Itu yang best bila rumah datuk dekat dengan rumah anak.  Siapa yang untung..cucu juga..ha..ha..

Selepas solat kami makan di Kolej Keris Mas, menu tetap adalah Fried Chicken ala Chicken Chop dan Cocunut Milk Shake.  macam trend kat Bangi ni yang aku perasaan Cocunut Milk Shake, Fried Chicken ala Chicken Chop dan Durian Crips banyak dijual di setiap seksyen.

10/5/2014  - SABTU - SELAMAT HARI IBU

HAMPIR SETIAP MASA DIHABISKAN DENGAN MEMBUAT ULANGKAJI PELAJARAN KERANA MINGGU DEPAN EXAM AKAN BERMULA.  daddy telah menyediakan jadual subjek dan buku-buka yang bersesuaian untuk dibaca.

Aku keluar bersama keluarga ke Pavillion untuk meraikan Hari Ibu terutama kepada Mummy dan Atuk Mama.   SAYA SAYANG MUMMY.  HARI-HARI ADALAH HARI IBU.


11/5/2014 - AHAD - SELAMAT HARI IBU

EXAM, EXAM DAN EXAM.  APALAGI BELAJAR LA SETIAP MASA KECUALI WAKTU TIDUR DAN MAKAN.  SEMUA GAMES DAN TV ...TIDAK DIBENARKAN KECUALI FACEBOOK. Masu dalam mood hari Ibu.  Kami sekeluarga memasakkan makanan istimewa untuk makan tengahari untuk Ibu.

Pada sebelah petang ke kedai buku Popular untuk membeli buku rujukan dan untuk menenangkan diri kerana membuat ulangkaji sepanjang hari, Daddy belanja kita orang makan Icecream kat Baskin Robin, Ampang Point.

No comments: