Tuesday 17 March 2015

AKTIVITI DIRIKU 14/3/2015 - PERCUTIAN KE PERAK - PENEROKAAN NEGERI KAYA DENGAN SEJARAH - PUSAT PENETASAN PENYU, PASIR PANJANG, SEGARI PERAK

14/3/2015 - SABTU 

Kami sekeluarga mengikuti percutian bersama rakan-rakan pejabat Ibuku meneroka tempat-tempat yang menarik di Pantai Barat Perak.  Tempat yang dituju pada hari pertama adalah Pantai Segari, Lumut Perak.





Pusat Penetasan Penyu, Pasir Panjang, Segari, Perak



Waktu lawatan


Balai Penerangan dan Pameran

Rangka Penyu


Anak-anak Penyu berusia 2 bulan

Pusat Penetasan Penyu, Segari ini adalah di bawah bidangkuasa Jabatan Perikanan Perak. Terdapat 2 jenis penyu mendarat di Pantai Segari iaitu species Penyu Agar (Chelonioa Mydas) yang bersaiz apabila dewasa iaitu 140kg dan jenis species Penyu Lipas (Epidocheleys Olivaecea) yang boleh membesar sehingga 35kg.  Kerdua-dua specias penyu boleh hidup sehingga 100 tahun.   

Musim penyu mendarat iaitu disekitar bulan Mac hingga Julai setaiap tahun dan dianggarkan sebanyak 15,000 butir telur dikutip setiap tahun untuk tujuan pemuliharaan dan penetasan.


Specis Penyu Lipas yang saiz agak kecil jika dibandingkan penyu-penyu yang mendarat di Perairan Terengganu iaitu specis Penyu Belimbing dan Karas.



No comments: