Sunday 1 June 2014

SEJARAH - ASSIGNMENT - SEMESTER 1 2014 - FOUNDATION 1

Soalan 1
Berbagai kaedah pengkajian sejarah dalam membuktikan bahawa pelbagai sumber sejarah yang dibuktikan kesahihannya. Bincang kaedah-kaedah pengkajian sejarah tersebut. Berikan contoh:

a.      Kaedah lisan ->

-          Sumber lisan ialah sesuatu yang diucapkan atau diberitahu oleh orang sumber
-          Ahli sejarah memperolehi maklumat sejarah malalui cerita-cerita lisan atau pengucapan oleh seseorang tokoh
-          Maklumat yang diperolehi terus daripada responden melalui ucapan, penceritaan dan perbualan dinamakan kaedah lisan
-          Sumber sejarah yang diperolehi melalui akedah lisan berkait rapat dengan sasterarakyat seperti mitos, lagenda dan puisi
-          Ahli sejarah perlu mengelakkan diri daripada memasukkan unsur tokok tambah
-          Ilmu sains dan teknologi menyebabkan televisyen, internet, televedio, cakera padat pita rakaman menjadi sumber lisan utama. Ini juga dikenali sebagai kaedah pandang dengar
-          Menonton berita dan liputan secara langsung melalui televisyen dianggap sebagai sumber lisan
-          Kaedah mendapat sumber lisan yang lain ialah melalui :
                                                       [i]            Temu ramah atau perbualan.
                                                     [ii]            Penceritaan atau pengkisahan.
-          Kaedah temuramah dan penceritaan ini bertujuan untuk mendapatkan latar belakang ataupun pandangan daripada seorang tokoh


b.      Kaedah bertulis ->

-          Sumber bertulis terdiri daripada catatan yang ditulis, dilakar atau dipahat pada :
                                                     [i]            batu
                                                   [ii]            dinding gua;
                                                 [iii]            kulit kayu;
                                                  [iv]            daun kayu;
                                                    [v]            logam;
                                                  [vi]            gading;
                                                [vii]            kertas
-          Melalui sumber ini, ahli sejarawan boleh memperoleh maklumat mengenai sesuatu :
                                                     [i]            perkara;
                                                   [ii]            peristiwa;
                                                 [iii]            tokoh;
                                                  [iv]            kejadian;
                                                    [v]            perundangan;
                                                  [vi]            adat resam.
-          Contoh sumber bertulis yang terkenal ialah Batu Bersurat Terengganu yang dijumpai pada 1303 Masihi di Kuala Berang Terengganu.  Contoh lain ialah Sejarah Melayu mengenai Kesultanan Melayu Melaka.

c.       Kaedah arkeologi ->

-          Melalui kaedah arkeologi, fakta yang diperolehi didapati dengan proses gali cari bahan-bahan purba yang tertanam di dalam tanah atau dasar laut
-          Juga merupakan kajian saintifik.
-          Barang-barang yang dijumpai dikenali sebagai artifak yang dapat menjelaskan kegiatan dan kebudayaan manusia zaman dahulu. Kebanyakan bahan ini disimpan di Muzium Negara atau Arkib Negara.
-          Contoh melalui kaedah arkeologi ialah fosil, monumen dan candi seperti Candi Lembah Bujang, Kedah.

Rujukan:
Nota & Praktis yes! Sejarah Tingkatan 1 – Sasbadi Sdn. Bhd.
WHIZZ THRU Sejarah TINGKATAN 1, 2 & 3 – Oxford Fajar









Soalan 2
Sebagai seorang pelajar, bagaimana caranya untuk anda menghayati tujuan mempelajari sejarah?
Sebagai seorang pelajar, kita mestilah tahu tentang sejarah tamadun awal bangsa dengan melawat seperti Muzium Negara ataupun Arkib Negara. Melaluinya kita dapat melahirkan jati diri yang tinggi serta membentuk keperibadian bangsa dengan menghapuskan rasa rendah diri.
Selain itu, dengan menghayati sambutan Pengisytiharan Hari Kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, kita boleh mengetahui bagaimana kita bebas daripada penjajahan British. Kita juga boleh mengenali tokoh pejuang seperti Tuanku Abdul Rahman Putra yang berusaha sehingga Berjaya mendapatkan kemerdekaan kepada Tanah Melayu. Begitu juga Tok Janggut yang berjuang menghalau para penjajah.  Melaluinya kita akan lebih menghargai usaha dan jasa pemimpin masa dulu dan masa sekarang.
Seterusnya, sejarah mengajar kita agar berhati-hati untuk tidak mengulangi kesilapan lampau seperti peristiwa 13 Mei 1969 di mana berlakunya pertumpahan darah di antara kaum Cina  dan Melayu sehingga darurat terpaksa diisytihar.
Kita juga boleh mempelajari sejarah dengan memahami Perlembagaan Persekutuan yang mana membincangkan kontrak sosial, hak keistimewaan orang Melayu, hak Persekutuan serta hak negeri-negeri.

Rujukan:
Nota & Praktis yes! Sejarah Tingkatan 1 – Sasbadi Sdn. Bhd.
WHIZZ THRU Sejarah TINGKATAN 1, 2 & 3 – Oxford Fajar






Soalan 3
Apakah pendapat anda tentang teori Charles Darwin dan berikan sebab anda berpendapat demikian.
Charles Darwin adalah seorang naturalis berbangsa Inggeris.  Buku Charles Darwin iaitu On The Origin of Species by Means of Natural Selection, or The Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life merupakan karya terkenal sehingga kini. Buku ini menjelaskan evolusi mengenai garis keturunan yang sama.
Dalam teorinya ia mengatakan: "Suatu benda (bahan) mengalami perubahan dari yang tidak sempurna menuju kepada kesempurnaan".Kemudian ia memperluas teorinya ini hingga sampai kepada asal-usul manusia. Menurutnya manusia sekarang ini adalah hasil yang paling sempurna dari perkembangan tersebut secara teratur oleh hukum-hukum mekanik seperti halnya tumbuhan dan haiwan.  Kemudian lahirlah suatu ajaran(pengertian) bahwa manusia yang ada sekarang ini merupakan hasil evolusi dari kera-kera besar (manusia kera berjalan tegak) selama bertahun-tahun dan telah mencapai bentuk yang paling sempurna.
Hal ini diantaranya merupakan kelemahan teori yang dikemukakan oleh Darwin. Di dalam teorinya Darwin berpendapat bahawa manusia berasal dari perkembangan makhluk sejenis kera yang sederhana kemudian berkembang menjadi haiwan kera tingkat tinggi sampai akhirnya menjadi manusia. Makhluk yang tertua yang ditemukan dengan bentuk mirip manusia adalah Australopithecus yang diperkirakan umurnya antara 350.000 - 1.000.000 tahun dengan ukuran otak sekitar 450 - 1450 cm3. Perkembangan dengan perubahan volume otak ini besar pengaruhnya bagi kecerdasan otak manusia. Australopithecus yang mempunyai volume otak rata-rata 450 cm3 berevolusi menjadi manusia kera (Neandertal) yang mempunyai volume otak 1450 cm3. Dari penelitian ini diperkirakan dalam waktu antara 400.000-500.000 tahun volume otak itu bertambah 1000 cm3. Tetapi anehnya perkembangan dari Neandertal ke manusia modern sekarang ini selama ± 100.000 tahun volume otaknya tidak berkembang. Teori ini tidak mengemukakan alasannya.
Jadi secara jujur dapat kita katakan bahawa teori yang dianggap ilmiah itu ternyata tidak mutlak kerana antara teori dengan kenyataan tidak dapat dibuktikan.



Saya yang beragama Islam tidak bersetuju dengan teori Charles Darwin di atas. Allah s.w.t melalui Al Qur’an telah menjelaskan bahawa wujudnya alam semesta ini berikut segala isinya diciptakan oleh Allah. Hal ini dinyatakan dengan firman Allah:
"Yang menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada iantara keduanya dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam diatas Arsy (Dialah) Yang Maha Pemurah, maka tanyakanlah itu kepada Yang Maha Mengetahui." (QS. Al Furqaan (25) : 59)
"...dan Dia telah menciptakan segala sesuatu, dan Dia menetapkan ukuran-ukurannya dengan serapi-rapinya" (QS. Al Furqaan (25) : 2)
Oleh itu, saya berpendapat bahawa teori evolusi Darwin tidak dapat diterima. Dari penelitian membuktikan bahawa kurun akhir adalah masa dimana mulai muncul manusia yang berbudaya dan Allah menciptakan lima kurun sebelumnya lengkap dengan segala isinya adalah untuk memenuhi kehendak yang diperlukan oleh manusia. Hal ini dijelaskan oleh Allah di dalam satu firman-Nya:
"Dia-lah Allah, yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak (menciptakan) langit, lalu dijadikan-Nya tujuh langit. Dan Dia Maha Mengetahui atas segala sesuatu" (QS Al Baqarah (2) : 29)
Kemudian di dalam surat Al Baqarah ayat 31 s/d 32 Allah berfirman:
"Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama (benda-benda) seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para Malaikat lalu berfirman : ‘Sebutlah kepada-Ku nama benda-benda itu jika kamu memang orang-orang yang benar!’. Mereka menjawab : ‘Maha Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain daripada apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami; Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana (QS. Al Baqarah (2): 31-32)
Untuk memelihara kelebihan ilmu yang dimiliki oleh Adam a.s maka Allah berkenan menurunkan kepada semua keturunannya agar darjat mereka lebih tinggi daripada makhluk yang lain.
"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat : ‘Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi’. Mereka berkata : ‘Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?’. Tuhan berfirman : ‘Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tdak kamu ketahui’."(QS. Al Baqarah (2): 30)

Berdasarkan ayat-ayat Al Quran di atas, dapatlah dibuat kesimpulan bahawa Adam a.s adalah manusia pertama, khalifah pertama dan Rasul (nabi) pertama. Hal ini sesuai dengan firman Allah:
"Dan tidak ada suatu umatpun (manusia) melainkan telah ada padanya seorang pemberi peringatan (Nabi)." (QS. Fathir : 24)
"Tiap-tiap umat mempunyai Rasul." (QS. Yunus : 47)
Saya tidak bersetuju tentang teori Charles Darwin berasaskan sebab-sebab saya nyatakan di atas.

Rujukan:


No comments: